A CITERA
A "citera" görög-latin eredetű szó. "citerázni" jelentése: remegni.
A citera fából készült, húros hangszer, amely pengetéssel, dörzsöléssel vagy ráütéssel szólaltatható meg. Az Alföldön tamburának is nevezik.
Nyugat-Európában a XVI-XVII. században élte fénykorát. Magyarországon a - formáját tekintve sokszínű - citeraváltozatokat három alaptípusra oszthatjuk: így megkülönböztethetünk vályú-, kisfejes-, illetve hasas citerát. Mindhárom forma megtalálható (a moldvai csángókat kivéve) a teljes magyar nyelvterületen.
Az Alföldre és a Felvidékre elsősorban a vályú- és a kisfejes citera, a Dunántúlra főleg a hasas citera jellemző. Egy másfajta felosztás szerint létezik diatonikus - amelyen egyetlen érintő sor van (egészhangos) - és kromatikus citera, amely két érintősoros (egész- és félhangos.)
Húrjai dallamhúrokból (kóták) és kísérőhúrokból állnak. Néhány citerának több, mint 30 kísérőhúrja van. A dallamhúrok a fogólap felett fekszenek. E húrok fogólaphoz szorításával szólaltathatjuk meg játékközben a különböző magasságú hangokat.
A citera népi hangszer, melynek Közép-Európai elterjedésében nagy szerepet játszott annak népszerűsége. Talán hihetetlenül hangzik, de egykor maguk az ügyes kezű citerások készítették saját hangszerüket. Általában jól megmunkálható, puhább fafajtákat használtak. A "fadoboz" két végén elhelyezkedő tőkék segítségével feszítették ki a húrokat.
Régen egy darab fából készítették a citerát, hasonlóan a vályúk faragásához. A dallamhúrok sorát drótból alakították ki. A hangszer fejlődése során keményebb fából készített, díszítésekkel ellátott citerák is megjelentek. Ma már a fafaragó művészek kiváltsága e gyönyörűen muzsikáló hangszer előállítása.
Hogyan szólaltatható meg a hangszer?
Ma a hangszer megszólaltatására ismerjük az ujjas és nyomós technikát, jobb kézzel pedig egy sima műanyag pengetővel pendítjük meg a húrokat, régen a kótahúrokat a zenész egy rövidebb lúdtollal nyomta le bal kézzel, egy hegyes, hosszabb lúdtollal pedig jobb kézzel pengette.
A kísérőhúrok megszólaltatása, a pengetések változatos alkalmazása (ütés, pergetés) akár virtuóz játékot is lehetővé tehet. Egy jó citerás a muzsikájával betölti az egész tánctermet. Régen citerabálokat is tartottak, ahol a tánc kísérőzenéjét a citera szolgáltatta.
Ha manapság ellátogatunk egy hagyományos falusi bálba (még itt-ott létezik ilyen), akkor talán találkozhatunk a citera különleges hangjával.
Az utóbbi időben országszerte alakulnak a citeraegyüttesek. A citerák mellett köcsögduda, népi furulya is színesíti a hangzást.
Ma már a citerazenekarok játékát a többszólamúság jellemzi a hangszer korábbi, inkább csak ütemadóként funkcionáló használatával szemben.
pikoló citera
prím citera
tenor citera
basszus citera
bőgő citera
A citera tanterve a magyar citerára épül, melyet a magyar nyelvterületen az egyik legelterjedtebb népi hangszerként ismernek és használnak.
A zene tánccal való szoros kapcsolata fontos szempont az egyes osztályok tananyagának összeállításában.
Alsóbb osztályokban az ének - citera kapcsolódása a jellemző, a felsőbb évfolyamokban viszont a hangszer tánckísérő szerepe a meghatározó. A továbbképző osztályok anyaga a különböző táji jellegzetességeket mutatja be továbbfejlesztve a korábban megszerzett technikai és zenei alapokat.
Citera - Hallgassunk bele!
1. Szatmári népzene szóljon most egy kis ízelítő
2. Kalotaszegi legényes, csárdás és szapora szóljon : ízelítő
3. Kedvenc (Galga mente) szóljon : ízelítő
10. Szóljon!
Alternatíva, eltérő oktatási szint |
Az a szakmai színvonal, amelyet az intézmény népzene-pedagógusa garantáltan nyújt az "A" tagozatos és a kiemelt "B" tagozatos növendékek számára, elegendő alapot ad ahhoz, hogy magas fokon művelhessék népzenei ismereteiket. |
Az "A" tagozatos növendékekből elsősorban népzeneszerető közönség nevelődik, de különböző amatőr együttesekben is gyakorolhatják ismereteiket. |
Alkalmuk nyílik zeneiskolai éveik alatt egyéni szereplésekre, kamarazenélésre is. |
A "B" tagozatos növendékek nagyobb anyagvégzés mellett a zenei pályát is választhatják hivatásuknak. Emelt óraszámban tanulnak. |
Szolfézs: hangszeres és egyéb zenei, kulturális képzés mellett a zeneelméletet a világhírű Kodály módszerrel tanítjuk a zeneiskolában, amely a legmagasabb képzési forma a világon. |
Továbbképző: A középiskolák és gimnáziumok 9-12. osztályával párhuzamosan zenei továbbképző I-IV. évfolyama működik. Ebben a négy évben zenetörténeti ismereteket sajátíthat el a tanuló. |
Minden növendék évvégén bizonyítványt kap, amelyben a felkészítő tanár érdemjeggyel minősíti munkáját, szorgalmát. |